Santa's Month

Skrivet den 2011-12-05 kl 17:06:21 i kategorin av Jenira
Permalink


December månad måste nog vara en av mina favorit månader under året, det är alltid så mycket att göra och planera. I helgen har jag fått massa jul spirit genom att jobba på årets julbazaar som ordnas av föreningen SWEA. Jag måste säga att det var den roligaste dagen på länge. Jag började dagen med att baka prinsesstårtor och det var jag och massa äldre svenska damer (som bott i USA över 50 år) och alla var så himla roliga, världens teamwork. Meningen var att alla skulle hjälpas åt att baka 32 prinsesstårtor. Jag insåg inte hur lätt det är att baka dessa tårtor och fattar inte varför jag aldrig försökt göra det förr. Sedan var det meningen att jag skulle hjälpa våffelgruppen med att göra våfflor men på väg dit så såg jag hur de söta damerna på delikassavdelningen inte var klara inför öppningen och bestämde mig för att hjälpa dem istället och tur det. För FY FASIKEN vad mycket folk som kom dit. Hela vårt bord var fullproppat med varor och vi sålade ALLT, jag menar verkligen ALLT. 

Nästan alla de första 500 gästerna var nog svenskar och de var smarta, för de plockade på sig alla produkter som man idag inte kan köpa på IKEA längre. Jag tror att vi alla klagade på detta under hela dagen. Jag kände mig smart och shoppade allt innan rushen kom in och det blev en hel del kan jag säga. 

Men det var verkligen kul att stå där och räkna huvudräkningen och jag är sämst på och jag hoppas verkligen att jag tog rätt belopp från folk :)

Mot slutet av dagen så var det ett luciatåg och sedan mötte jag upp min man och vi begav oss till ett thaiställe med några vänner för att äta lite god mat. Så detta köpte jag på bazaaren:



Tårtmarsipan
Svensk grovbröd
Saffranskrans med marsipan
pepparkaksdeg
Två begagnade böcker, 1 dollar
En recept samling
Marabou
Dajm
Bilar
Knäckebröd
Pärlsocker
Marsansås
Lingonsylt
Herrgårdsost
Brända mandlar

Ja, som ni ser så blev det lite saker. Jag blev helt "hypad" av att göra alla tårtor och beslöt mig för att köpa marsinpan täckte (väldigt dyrt) och göra en prinsesstårta till julafton. Det blir min Sverige gåva till dem. Vi ska nämligen fira juldagen hemma hos Libby den 25:e och det blir en Christmas potluck. Jag ska ta med mig potatisgratäng med svamp och saffrans bullar samt min prinsesstårta. Det blir väl bra? 

Jag ska även ha en potluck hemma hos mig den 18:e men mer som en mini middag med några tjejer och byta lite julklappar. Jag tänkte pröva göra en roast chicken med sweetpotatos samt massa gottigheter så klart. 

Igår hade jag bara värsta städ dagen som slutade med att vi handlade massa mat och min man lagade yummi lax med green beans. Idag är jag ledig och borde som vanligt göra massa saker, men snart jag ska plocka undan lite grejer, bege mig till gymmet och SEDAN starta dagen. 




Member of SWEA


Här fanns några av de kakor jag hade bakat innan. 


I köket förbereddes alla tårtor och mackor


Inte de perfekta tårtorna men goda var det och jag kände mig riktigt stolt.




Färdiga mackor och prinsesstårtor






Det kom totalt 3100 besökare till Bazaaren men bara 500 st fick vara inne i huset åt gången. Så det var en lång lö hela dagen. 






Kommentarer
sarah

Ahh det ser sa underbart ut..forstar att du hade roligt :) u deserve it kompis karlek



Fin ar du oxa pa bilden :)



sa avundsjuk pa dem tjejer som ska komma över till dig pa mini middag den 18:e....

2011-12-05 @ 20:35:29
URL:
Bobby

Mmmm gott det ser ut... =)

2011-12-06 @ 17:53:11
URL: http://mrskhan.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: