Lagom träning med regelbunden kost

Skrivet den 2010-11-11 kl 23:29:31 i kategorin av Jenira
Permalink

 


 


Jag älskar frukost och brunch och mat överhuvudtaget. Så som jag nämt tidigare: Jag tränar för att få äta. Men jag märkt hur pass bättre kroppen mår av att bara ha lite mer träning i vardagen. Så det finns inga ursäkter att man inte har tid eller råd att träna. Alla sträckor som man får gå lite extra ses som bonus :)

Min vardag ser ut såhär: Vakna 06.00 gå till jobbet, kommer hem runt 19.00-19.30 ibland 18.30 om jag åker direkt hem från jobbet. När man kommer hem är man trött, hungrig och grinig. Men som sagt, det finns inga ursäkter för att inte träna, men känslan efteråt gör det värt att lida några minuter om dagen. Jag är tyvär inte den som gillar att träna, men när man väl kommer igång är det inte så farligt. Förr när jag tränade på sats med vänner, så kul man hade.

När jag bodde i sthlm, orkade jag (ibland) att vakna en halvtimme innan och träna. Men nu är det nästan omöjligt för mig som är extremt morgon trött. Så det får bli en aktivitet efter jobbet. Men när jag säger att det inte finns ursäkter så menar jag: Om jag ville skulle jag kunna träna på lunchen som många andra. Jag har ju gratis gym på jobbet, men icke sa Nicke. Jag orkar inte släpa med mig kläder och sen duscha och sminka om mig. Nej, det är inte för mig. Så jag kommer hem och sedan gnäller i 15 min samtidigt som träningskläderna åker på och sedan ut och jogga.

Ja det är kallt, men man blir varm efter en stund, och det är lite halt, men det går. Jag springer inte länge på vardagar, kanske 25-30 min. Sen lite längre på helgerna eftersom då kan man springa på dagtid. Sedan om vädret inte tillåter blir det promenader. Det är lika bra och skönt. (mer på helgen)

Pga att jag ska flytta har jag sagt upp mitt gymkort. Så det blir joggning och pilates. Men pilates är det bästa. Det är bara 20 min, 3 ggr i veckan. Sen jogga eller powerwalka några gånger och det räcker för mig. Jag mår bra och kan äta godis (jag älskar lösgodis) på helgerna och god mat. Sen är det alltid regelbunden kost som gäller. Jag tror att det kan gynna mig långsiktigt.

Så vad äter jag då:

Frukost - Jag älskar frukost. Jag vet att det är lite nördigt, men jag längtar till frukost. Jag kan skippa annat men inte frukost. Jag äter inte frukost hemma på vardagar. Jag e juh inte morgonpigg som sagt, så det blir när jag kommer till jobbet. Jag försöker även att variera mig:

 

  • Gröt med massa lättmjölk och kanel och en liten macka
  • Två knäckebrödsmacka med olika pålägg: ost, kalkon och saltgurka eller ost och apelsinmarmelad
  • En grovbrödsmacka med ost och paprika och en liten yogurtshot (de är så goda och bra för min mage)

    Till helgen: Då är det alltid brunch för mig. Jag älskar helg frukost. Man kan liksom ta sin tid och lyxa till det en dag i veckan iaf och äta i lugn och ro.

    Ett tips som jag gjorde häromdagen, tagen från en jättebra blogg:
    http://halsofreak.blogg.se/category/recept-frukostmellis.html Hon har jättebra recept och jättefina bilder om man gillar hälsosam mat och bröd.

 

Jag prövade detta recept i helgen. Supergott och mättande och lite nyttigare.



Två portioner:

2 dl yoghurt
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

 

2 msk olja eller smör att steka i
ca 100 g blandade bär
2 msk sirap



Vispa ihop ägg och yoghurt och tillsätt resterande ingredienser (förutom oljan, bären och sirapen). Hetta upp en nonstickpanna med med lite av ljan och häll i så mycket smet att pannkakorna blir något större än plättar. Grädda pannkakorna tills de svällt och fått fin färg, ca 2-3 minuter på varje sida. Servera dem med bären och ringla över sirap.

Pröva, ni kommer inte att ångra er.

Resten av dagen, blir det ordentlig lunch på jobbet, jag har turen att slippa matlådor eftersom vi har en bra restaurang på jobbet. Sen till middag blir det en lite lättare variant. Jag är för lat för att laga mat till mig själv. Så det blir enklare mackor, yogurt med frukt och mussli eller om jag e duktig: grillad kyckling eller kalkon, med sallad. Jättegott.  Det blir lite lättare på vardagar då jag äter lite mer på helgerna.

Men så ser ofta min vecka ut.

Kramelikram


Kommentarer
B

Smaskens.. Ska testa det imorn eller till helgen. Så skönt med inlägg där man känner igen sig. Keep it gumman.

2010-11-12 @ 00:10:04
URL:
Carra

Tack gumman!Ja, testa. Så himla gott! och mättande!!

2010-11-12 @ 14:11:20
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Anuja

Ska prova det med! Really need the advice! Tack! :D

2010-11-12 @ 22:40:10
URL: http://anuja.blogg.se/
Carra

Ja gör det imorn, glöm inte ljussirap med blåbär, så gott. och lätt och göra. Gör små och inte så stora, som plättar men lite större. Säg till om du vill ha mer tips osv...kram

2010-11-13 @ 01:06:52
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: