Fetaost fyllda Kalkon köttbullar

Skrivet den 2012-03-02 kl 05:28:08 i kategorin MAT av Jenira
Permalink



Fetaost fyllda Kalkon köttbullar

500 g Kalkonfärs (men använd vanlig köttfärs om så önskas)
1 st lök
1ägg
2 klyftor vitlök
Lite ströbröd ca 1dl
Hackad persilja eller koriander
1 tsk Salt
1 tsk peppar
1 tsk chili flakes
(lägg i fler valfria kryddor som du gillar)
Feta ost eller Blue cheese

Blanda alla ingredienser för köttbullarna. Finhacka löken och vitlöken och blanda ihop det med kalkonfärsen (jag blandar alltid med händer, bästa verktyget).Forma köttfärsen till små bollar beroende på vilken storlek du vill ha. Gör ett hål med ett finger och stoppa in en bit ost (helst krämig då det blir godare) och kläm ihop bollen med köttfärsen för att se till att man inte ser osten. 

Lägg in lite olivolja i en stekpanna och steg köttbullarna på medelvärme i några minuter tills de får en fin brun färg. Ett tips är att steka en boll innan man lägger in resten och sedan smaka och se om det behövs med kryddning, så slipper man få smaklösa köttbullar :)

Jag använder kalkonfärs för att det är ett nyttigare val, men det går givetvis lika bra att använda vanlig köttfärs eller annan färs. Såsen ovanpå är en vanlig gräddsås som jag köpte på IKEA. 







Kommentarer
Anonym

När du skriver mixa, menar du då i en mixer?



Ska man alltså mixa allt förutom gullöken och vitlöken?



Vad är chilicorn flakes? Googlade på det men hittade inget.

Kan man köpa det här i Sverige?



Har du tips på olika kryddor man kan använda förutom vanlig salt och peppar?



:)

2012-03-05 @ 01:59:55
URL:
Anonym

Vad har du för sås över köttbullarna förresten på bilden? :) Vanlig gräddsås eller?



Lägg gärna ut receptet på sötpotatisen om du har tid! Vill prova göra detta i veckan! :)

2012-03-05 @ 02:02:10
URL:
Zara

Varför kalla du dom kalkonköttbullar förresten?

2012-03-05 @ 02:12:38
URL:
beciell

Tävla om ett par RAY BAN SOLGLASÖGON i min blogg: http://beciell.blogg.se/2012/march/bloggtavling-vinn-ett-par-ray-ban-wayfarer.html

2012-03-05 @ 02:18:26
URL: http://beciell.blogg.se/
Carra

När jag sa mixa, så menar jag mer blanda. Jag är ingen kock så det blir lite fel ibland. Anledningen till att det heter kalkon köttbullar är för att jag använder kalkon köttfärs som jag tycker är gott och nyttigt.

2012-03-05 @ 04:55:42
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: