Dagens middag - Mini Spenat & Champinjon Lasagne

Skrivet den 2012-03-07 kl 03:40:58 i kategorin MAT av Jenira
Permalink





Jag är urdålig på att skriva recept eftersom jag nyligen lärt mig laga mat, men här kommer receptet:

För 2 personer

2 st långa Lasagneplattor
Bladspenat
8-10 st Champinjoner
2 st Vitlöksklyftor
Getost ( Ricotta går oxå bra, använd en krämig ost)
Bechamel Sås
2 tsk smör
1 msk mjöl
3 dl mjölk
Lite salt & peppar (smaka av)
1/2 dl ost (jag använder parmesan, men all ost går bra)

Detta är ett recept jag hittat på, eftersom vi alltid slänger så mycket mat när jag gör en stor lasagne. Så jag såg Giada på "Cookingchanel" göra mini lasagner. Jag kunde inte hitta receptet, så jag improviserade lite med det det jag hade hemma. 

Koka lasagne plattorna tills de är "Al dente" och jag använder mig av smala plattor som man sedan viker över varandra. Kom ihåg att inte koka dem för mjuka för de skall vara i ugnen i 25-30 min.

Jag skalade två vitlöksklyftor och finhackade dem. Sedan stekte dem på medel värme i lite olivolja. Lägg sedan i den finhackade champinjonerna och stek tills de blir mjuka och lägg i spenaten. Jag la i ganska mycket eftersom det typ försvinner när de steks med champinjonerna samt lägg i lite salt och peppar och jag har alltid i 1 tsk chiliflakes i all min matlaging (skyller på Hubbz, han gillar en kick i matlagningen). 

Gör bechamel såsen vid sidan. Smält smör och lägg i en msk mjök och vispa sedan i mjölken så att det inte bildas klumpar. Lägg i 1/2 tsk salt och peppar och 1/2 dl ost. 

Smörja miniformarna och lägg i lasagneplattan. Varva spenatfyllningen och sedan en bit valfri ost, jag använde mig av getost men ricotta går lika bra. Lägg 2 matskedar bechamel och viköver med lasagne platta. Det är precis som en vanlig lasagna men liten mini version. Varva så många gånger som det går och toppa med så mycket sås som får plats och pinjenötter samt parmesan ost på toppen. Lägg in formarna i Ugnen på 175 grader i 25-30 min (håll koll efter 20 min, för att formarna är små och de skall bara få en gyllenbrun färg. Låt svalna och njut. Hubbz verkade i alla fall gilla denna version och det är en lagom portion för en person. Ska nog göra den fler gånger och pröva köttfärs nästa gång. 



Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: