Hemmagjord lemoncurd a la Leila

Skrivet den 2012-01-20 kl 04:51:57 i kategorin av Jenira
Permalink

Så jag gick ner till Whole foods för att köpa lite ingredienser för bakningen och tyckte att lemon curd var väldigt dyrt och kom på att Evalena hade sagt att det var lätt att göra själv. Så jag köpte 3 citroner och gjorde min egna lemon curd från ett recept av Leila Lindholm såklart. Det var hur enkelt som helst, kanske lite surt men det kommer bli så gött när jag blandar lite med vispgrädde. 

Såhär gjorde jag:

Färdigt på 25 min (recept från recept.nu)

3 ekologiska citroner
1,5 dl strösocker
50 g smör
1msk maizena
2 ekologiska ägg
2 ekologiska äggulor


1. Tvätta tre av citronerna noga och torka. Koka upp citronsaft från 2 av citronerna, rivet skal från tre, med strösocker och smör. Sila sedan av vätskan.

2. Blanda ut Maizenan med saften från den tredje citronen och rör ner detta i vätskan.

3. Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud tills krämen tjocknar.

4. Häll över i en ren skål och låt krämen svalna.


Riv skal och pressa ut saften.


Koka upp.


Sila bort skalet och blanda i maizena och resten av saften.


Var försiktig med äggen så att det inte blir äggröra av det hela eftersom smeten är varm. 


Tadaaaaaa Leilas hemmagjorda Lemoncurd a la me me me.

 



Kommentarer
misha

gu va bra för jag hittade ingen lemon curd i konsum hos mig! tack för att du postade detta !

2012-01-26 @ 03:05:06
URL:
Carra

Den här är lite surare än en vanlig curd som du köper, men perfekt när du ska blanda den med något eller ha i tårta...vad tänkte du göra?

2012-01-26 @ 03:18:08
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: