Mums julig helg

Skrivet den 2011-12-19 kl 16:47:48 i kategorin av Jenira
Permalink

Vad mycket mat det blev i helgen, men det är väl som vanligt. Mitt liv kretsar alltid kring mat och det har det nog alltid gjort. Jag tror att det började med min uppväxt och kultur och sedan har jag bara alltid varit besatt av mat helt enkelt. Denna vecka ska jag försöka kontrollera mig, jag och min man måste hålla oss i kontroll under vardagarna eftersom vi har en fantastiskt helg framför oss. 

I fredags var jag på middag hemma hos den svenska Ambassadören. Anledningen till detta var att Frida som jobbar där som deras egna personliga kock är med i gruppen DC Tjejmiddagar för svenska tjejer. Detta var min första middag och jag fick veta att detta är inte en normal middag då Frida lagade mat för 40 tjejer och vi betalade en liten summa. Normat är man hemma hos varandra eller ute på picknic och det är en poluck där alla tar med sig något. 

Jag lyckades träffa några tjejer som var ett år äldre än mig och gick i samma gymnasium som mig själv, hur liten värld lever vi i egentligen? Men det  var som sagt mycket mycket trevligt med massa mat och gravad lax och alldeles för mycket godis till efterrätt. Snacka om matkoma, men det var det värt minsann. 


Fantastiskt hus och ingång.






Jag älskar svensk julmat


och svensk egengjorda julmums


Tallrik nummer 1


I lördags kom min make hem från sin lilla "guys night out" och han måste haft kul för att han sov hela dagen (hehe) så jag passade på att lyssna på Michael Bubles julskiva och städa och baka minikladdkaka (till mina mini tomeluvor) och kockosbollar. Sedan skulle jag till affären och handla mat och kom hem perfekt i tid då min hubby vaknat och piggnat till lite så att vi kunde äta på en persisk restaurang som vi pratat om. Jag älskar persisk mat och detta var nog det bästa jag ätit på länge. Tallriken var gigantisk och jag fattar inte hur jag lyckades äta upp det mesta. Sedan var det mest en lugn lördag och jag la mig tidigt, eftersom jag hade min Christmas potluck på söndagen. 


Vu funderar på att bjuda hans föräldrar hit på deras bröllopsdag.


yuuuuuuuuuuuum


Christmas potluck blev en hit kan jag lova, jag hade lagat några saker: Grillade kycklingklubbor och Sweet potato souffle. Kladdkakemuffins (mini) och kockosbolla samt hade jag varm chocklad med mashmallows. Sedan tog alla med sig lite av allt möjligt, men allt var supergott. Det fanns mini mackor, spagetti and meatballs, tuna mac and cheese och potatisgratäng och massa efterrätter. Allt var supergott och vi var mätta och belåtna. Jag hade en liten lek för alla (då jag älskar lekar) då de fick rita en tomte med bolywood style. Vinnaren fick ett starbucks presentkort. Sedan körde vi secret santa med lite annorlunda regler än vad jag är van med, men det blev riktigt kul och jag fick ett hemma spa kit så jag är nöjd. Jag ville nästan ha min egen present, vilket var smink från Sephora, men det blev en massa fajt över den så jag tror att jag köpte en bra present. 


Fick denna vackra tallrik i julklapp av min svärmor och jag bakade dessa tomtar som jag fick tips från Sarah. De vart helt perfekta och mumsiga.



Mini kladdkakor

100 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
3 msk kakao
1tsk vaniljsocker

grädde
jordbubbar

Jag vispade allt detta för hand då jag anser att kakan blir mer fluffig men det är väl en smak sak och sedan lade jag dem i en smörad mini muffins form och hade i dem i ugnen för max 6-8 min. Inte mer än så och vill man ha mer kladd skulle jag säga 6 min beroende på ugn. Jag ville ha lite mittemellan så att de inte skulle sjunka ihop.






Gör de helst dagen innan då jag anser at kladdkakan bara blir bättre och sedan vispa grädde med lite vaniljsocker och spritsa på kladdkakan. Skär av ändena på jordbubben och sätt på kakan och grädden och spritsa på en liten klick grädde på toppen. Voilaaaaaaa....en liten brun tomtegubbe. 


Min Sweet potato souffle (säg til om ni vill ha recept, suuuupergod!!




maaaaaat maaaaaaat maaaaaaat




Varm Choklad med mums bitar av Mashmallows som smälte i munnen.


Frosseri




Härliga gänget


Kvällen avslutades med fettförbränning då vi spelade Xbox dansgrejen och det var mycket roligare och jobbigare än vad jag hade förväntat mig.


En fab mat helg med trevligt sällskap och idag är jag ledig så jag tänkte faktikst fortsätta i samma tema och ställa mig och baka. Jag jobbar som sagt bara tre dagar till och sen är det jul, helt sjukt.

Lite knas att jag e hungrig nu efter allt matprat....







Kommentarer
Sana

Åh vad snygga jultomts-kladdkake muffinsen blev!! Var de lika goda?

Gärna receptet på sweet potato soufflen!! Är det efterrätt eller maträtt? Confused!

Ska försöka prova dina sweet potato pommes i helgen!

2011-12-19 @ 20:19:30
URL:
Bobby

Vilken mysig helg du verkar ha haft vännen.

2011-12-20 @ 00:02:40
URL: http://mrskhan.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: