Tre på samma dag

Skrivet den 2011-08-22 kl 23:20:39 i kategorin av Jenira
Permalink

Idag har tre personer frågat mig om mitt recept för marängtårtan och givetvis kan jag ge den på min blogg :) Den är lätt som en plätt och man kan använda sin fantasi hur mycket man vill. Jag har prövat lite allt möjligt men mina bästa tips är att antingen blanda Dajmbitar i grädden så att den blir knaprig eller lägga ett lager Lemon curd under grädden eller varför inte både och. Använd fantasin ;) Googla på marängtårta och du hittar minst 10 000 liknande recept.


"Carras" goda Marängtårta med Hallon och Lemon curd



Botten:
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
5 äggulor
4 msk mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Maräng:
5 äggvitor
2 1/2 dl strösocker
50 g mandelspån (kan uteslutas)

Fyllning:
3 dl vispgrädde
2 dl lemoncurd
Ett paket Hallon 

(Här kan man man chokladbitar eller daimbitar istället för hallon om man hellre tycker om det, eller varför in bananer och chockladbitar)

Gör såhär:


Sätt ugnen på 150°. 

Vispa smör och socker poröst. Vispa ner en äggula i taget. Rör i mjölken. Rör ner mjölet blandat med bakpulver. Bred ut smeten till botten i en långpanna med bakplåtspapper, 30x40 cm. 

Vispa därefter vitorna med hälften av sockret till ett fast skum. Vispa ner resten av sockret.Bred marängen över bottensmeten toppigt. Strö på mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. 

Låt kakan kallna. Dela den på mitten.

Lägg på ett lager med Lemoncurd eller blanda den i grädden. Jag la ett lager på tårtan och sedan la på grädden och hallonen ovanpå detta. Lägg sedan på den andra hälften av tårtan och garnera med jordgubbar eller servera som den är :)

Lycka till




Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: