Hitta kläder för din fina kroppsform

Skrivet den 2010-11-11 kl 22:52:02 i kategorin av Jenira
Permalink

Jag är hundra på att alla kläder i nästan alla butiker är i första hand anpassade till en lång tjej på 1,75 m och st 32-34.

Nu är jag inte stor själv, men jag är mer 160 och har väldigt korta ben. Även om jag inte är i närheten att vara överviktig, så går jag väldigt snabbt upp 2-4 kg om jag slarvar. Så grejen är att jag tränar för att äta, så enkelt är det! Men jag kommer till det senare.

Så är man 1,70 m och 34 så är det lite lättare att se trendig ut samt om man har mer cash. Men detta är bara i-landsproblem. Modellerna i modetidningar är till för att ge inspiration, inte för att efterliknas. Så när man förstått vad man har för kroppsform är det lättare att shoppa och leta efter rätt kläder.

Trend är en något som man följer för att man vill vara rätt just nu. Men all trend är inte fin trend och inte fin för alla. Modellerna på catwalken kan ofta bära upp och komma undan med det mesta, eftersom de har längden och kroppsformen. Jag kan tycka att mycket av trenden är fint, men kanske inte för mig. En för lång kappa som har en rak form, kommer gömma mina ben samt min midja. Men jag älskar långa kappor, fast varje gång jag prövar blir jag besviken.



Bilder tagna från Style.com från en av mina favvo designers Elie Saab. Det här några bilder från höst kollektionen, men den sista bilden är för att visa hur något sånt skulle se ut som ett skämt på mig och många andra. Men hon på bilden kan komma undan och se bra ut i klänningen. 

Kolla JLo, hon har stor rumpa men smal midja och ser alltid till att markera den.




Så, om vi tar mig som exempel:

Jag är kort, så jag gillar högklackat, inte nödvändigtvis jättehöga klackar till vardags, men liten klack får mig att sträcka på ryggen mer så att jag känner mig minst 1 dm längre. Jag har ingen rumpa, men en midja, som jag gillar att markera med tex ett skärp. Sen har jag stora bröst, så jag undviker för stora urringningar. De syns ändå, jag lovar! Men detta är en smak sak. Stora urringningar passar inte mig, men det kanske passar dig.

Mode är individuellt, alla har åsikter om varandra. Bästa kompisar kan tycka att samma tröja är fin och ful. Det finns inga rätt och fel, för i slutändan har alla olika åsikter. Men jobbar man med mode, så ser man ett större utbud av kläder och tänker i andra banor, då är det kanske fel att komma med förra årets spetsskor. Men de finns ju fortfarande ute på markande, så någon modeguru måste ju gilla dem, eller hur? 

Åter till mig, så vad väljer jag för kläder efter min kroppsform:

Klänning klänning klänning
- Får mig att känna mig feminin och med ett par svarta helst tjocka strumpbyxor, så tycker jag benen ser finast ut. Jag känner mig bekväm, fin och magen mår bra =) Perfekt! Klänning med kavaj är en annan favvis. Funkar till jobbet som till fest.

Kavaj - Min bästa vän, de flesta av mina outifts går att piffas upp med en svart kavaj. Till klänningen, till byxorna. En oversize och en mer kroppssydd. Woala….

Tajta byxor med lös tröja - Jag älskar sqin byxor dvs. stuprörsbyxor. De får mina korta ben att se längre ut. Något som jag är dålig på är att lägga upp byxor vilket gör byxorna mycket finare. Dessa kombineras med lösa tröjor i olika former. Blusar och vanliga långärmade.

Jag tål inte tajta byxor med tajta tröjor. Missförstå mig ej, det är superfint. Men min lilla mage, har ett eget liv, så jag skulle aldrig känna mig bekväm. Min mamma hatar mina vida tröjor och tyckler att jag ser gravid ut, men det är hennes smak. Jag gillar att känna mig snygg men bekväm.

Tröjor
- Om jag nu skulle ha lite tajtare tröjor, är det oftast tillsammans med ett par vida byxor eller en kjol som markerar midjan med mer lös i formen.

Jag älskar dock det bekväma modet

Snygg men bekväm det är mitt mode motto

Klassiska tidlösa kläderna är de bästa köpen

Jag älskar svarta mocka skor

Så detta är vad jag tycker passar mig. Så saker som jag inte passar mig som är snygga på andra undviker jag att köpa. Vad man jobbar med eller sysslar med har en stor betydelse hur ens garderob ser ut. När man studerar ville man vara bekväm-snygg på ett helt annat sätt än hur jag vill se ut idag. Så vill ni ha tips, maila mig :) Men jag måste säga, svenska tjejer kan verkligen klä sig. Alla mina kompisar är trendiga och fina. Jag får alltid massa inspiration via mina vänner.

//Kramelikram från svarta mockaskor freaket


Kommentarer
B

Såå inspererande. Du får ta ut mig på en shoping tur efter din resa.

2010-11-12 @ 00:12:10
URL:
B

Såå inspererande. Du får ta ut mig på en shoping tur efter din resa.

2010-11-12 @ 00:12:11
URL:
Carra

Jaaaa I love sånt. Säg till mig!

2010-11-12 @ 14:14:57
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: