I love Fika

Skrivet den 2012-01-20 kl 01:21:39 i kategorin av Jenira
Permalink

Idag har jag haft en underbar dag och fikat för första gången på länge. Jag vaknade upp tidigt för att köra 20 minuters intervallpass på löpbandet. Det var meningen att jag skulle köra 30 minuter men jag höll på dö efter 20 min, så jag bestämde mig för att lyssna på kroppen. 

Jag mötte upp mitt "ragg" från gymmet för en härlig lunch på Whole foods och det var mycket trevligt och hon var väldigt trevlig och jag tror nog att vi kommer bestämma en "Mall" dejt snart eller något annat mysigt. Hon sa att hon var duktig på att laga indisk mat och jag sa att jag ville jättegärna lära mig, så vi skulle byta kunskaper. Jag skulle baka och hon skulle laga mat. 

När jag var på väg upp hade jag ett sms från Evalena som bor rätt nära mig och är även gift med en amerikan. Hon har även världens sötaste bebis och hon frågade om vi kunde ta en kaffe på Wholefoods. Jag som redan hade spenderat 2 timmar på Wholefoods frågade om hon hellre ville komma upp på kaffe. 

Vad är en fika utan något sött ? Så jag hade lite blåbär och hallon hemma och slog ihop en enkel smulpaj som blev riktig smarrig med lite vit choklad. Det var verkligen snabbt och enkelt. Vi hade i alla fall en mysig stund hemma hos mig och jag insåg hur mycket jag saknat att fika. Man fikar typ aldrig här om det inte är på Starbucks men jag är inte så förtjust i deras bakverk och så är det så himla irriterande med alla skyltar över hur mycket kalorier allt innehåller. Jag föredrar att ignorera den biten :)

Det var en mysig eftermiddag och jag fick reda på att Evalena har en fikablogg som hon bara måste ta upp igen. Jag har redan snokat igenom den och hittat massa bra recept jag bara måste pröva. Hon är inte bara bra på att baka men även dekorationsbiten, något som jag vill lära mig mer av. Efter all snack om bakning så sitter jag nu och kollar massa recept inför helgen. Min svärmor skall ha en stor fest hemma hos sig och vill att jag skall göra min vanliga marängtårta med lemoncurd. Jag är lite trött på att göra den, men den verkar poppis så varför säga nej. Sedan gillade hon de enkla hallongrottorna, dessutom så har jag 3 omogna bananer hemma som ingen äter. Jag har lärt mig att aldrig kasta bananer när man kan göra en saftig banankaka med chokladbitar. På söndag skall jag våga mig på att göra svamprisotto för första gången yuuuuum. 

Snart kommer Hubbz hem och jag ska värma lite tomatsoppa som jag vet att han gillar och för lite tuggmotstånd skall jag ha i lite korv så att den blir lite mer mäktig. Imorn jobbar mannen hemifrån så det blir myspys umgås hela dagen (fine... ska låta honom jobba lite). Men på kvällen så blir det älskade VAPIANO, ett bra sätt av inviga helgen.




Blåbärs smulpaj med vit choklad

Smultäcket
3 1/2 dl Vetemjöl
125 g smör
1 dl strösocker
1 nypa salt
1 msk ljus sirap
Frukt
500 g blåbär och hallon
3 msk strösocker
1 msk potatismjöl
20 g grovt riven choklad (här snålar jag inte och har säkert mer)

Amerikanska blåbär är inte lika sura som svenska blåbär och därför skippade jag att sockra bären och jag glömde att lägga på potatismjölet som håller ihop pajer mer. Men det blev gott ändå. Jag gillar när pajen blir mer syrlig än söt. Men i sverige hade jag nog haft sockret om bären är mer sura (smaka och avgör själv), men jag lovar att det inte behövs då man har i chokladen. Gillar man inte vit choklad kan man alltid byta ut den mot mjölk eller mörk choklad. Min paj blev väldigt saftig pga att jag glömde potatismjölet men jag gillar lite sås, så ingen skada skedd :)


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: