Nom Nom Pasta

Skrivet den 2012-04-12 kl 04:10:16 i kategorin MAT av Jenira
Permalink

Jag vet att jag egentligen skulle varit Italiena, speciellt när det gäller Italiensk mat. Jag skulle kunna äta pasta och andra italienska rätter 7 dagar i veckan. Men idag gjorde jag ett klassiskt recept, nästan som mammas köttfärssås, men ändå inte. Jag brukar använda nötfärs som jag tycker är godare, men jag hade kalkonfärs hemma och valde att använda det istället,vilket går lika bra. Tvisten är att jag steker köttfärsen i rött vin, vilket jag tycker gav mycket mer smak än det recept jag normalt använder. Mums!!



Pasta Bolognese a la Barefoot Contessa

Barefoot Contessa är en kvinna som jag älskar på Food Network och lagar massa god mat. 

500 g köttfärs
1 - 1,5 cup rött vin
4 st vitlöksklyftor
1 msk Oregano
1tsk Chiliflakes
En burk krossade tomater
2 msk tomatpure
Salt
Pepper
1/4 tsk muskot
1 dl Matlagningsgrädde
Valfri pasta (jag hade fjärilar hemma)
2-3 dl Riven Parmesan (jag är besatt)
Hackad Basilika (en handfull fresh basilika)


Stek köttfärsen i 2 msk olivolja (eller vad du nu använder) tills den är genomstekt. Tillsätt vitöken och stek i en minut. Häll i vinet och Oregano, Chiliflakes och Muskot. Häll sedan i krossade tomaterna och tomarpuren samt smaka av med salt och peppar. Låt koka och häll sedan i matlagningsgrädden och basilikan. Koka valfri pasta och lägg pastan i en skål, häll i såsen och riv parmesanost och blanda allt. Använd så mycket parmesan som du vill, men jag sparar alltid lite extra till att sprinkla på pastatallrik. Mums!!

Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: