The secret

Skrivet den 2010-11-20 kl 00:20:01 i kategorin av Jenira
Permalink

Det är många som har frågat mig om boken "The secret"

Jag vill inte prata för mycket om den, för jag har kompisar som inte gillat den sedan har jag vänner som bara älskar den. Så det är väldigt olika från person till person. Jag hörde om den på ett Oprah avsnitt. Hon pratade om boken samt filmen som jag inte sett. De har även en hemsida som ni kan gå in på och få lite information. Det var mycket "hype" om boken för några år sen. Nu pratas det inte lika mycket om den.

Hemsida: http://www.thesecret.tv/

Meningen med boken är ganska logisk om man tänker efter, om man vill något i livet så kan man nå det, ingenting är omöjligt. Det gäller väl allt. När man tänker negativt så blir man negativ själv.

Om vi tar ett exempel. Det är kallt ute, innan man går ut, så klagar man hur kallt det är. Sen på väg till bussen så mår man dåligt över vädret och så håller man på i flera månader. Istället så bör man sluta slösa energi på vädret och fokusera sig på mycket annat istället. Genom the secret lär man sig att tänka bort negativ energi och istället hitta möjligheter. Om det är kallt, så ta på dig en extra tröja och mössa så är det kanske skönt att vara ute. Vintern är juh trots allt fin om det är snö ute. Idag gick jag och min vän Jessica hem från jobbet, och all julbelysning vad uppe. Fantastiskt mysigt!

Om man är nere, slutar det med att man lyssnar på deppig musik, men pröva då istället att lyssna på musik som gör en glad. Då kommer man på helt andra tankar. Så ett tips från mig, lyssna inte på deppig musik på morgonen, jag vet att det är skönt. Men lyssnar man på glad musik, så kommer man igång mycket mer på morgonen.

Hur använder jag mig av boken?

Jag använder bland annat i karrären och i det dagliga livet. Jag vet att en dag så kommer jag arbeta med något som får mig att gå upp på morgonen och ståla. Det är mitt mål, det skall främst vara inom mode, management eller marketing, det är där jag är bäst. Jag tror inte att det jobbet som sagt kommer komma flygande till mig, så jag är beredd på att jobba hårt för det. The secret ger mig energi att alltid tänka, jag kommer komma dit, men hur?

Så man får hitta lösningar som gör att man når dit.

2008 köpte jag min lägenhet i Sumpan, en fin liten 1,5:a som jag förälskade mig i. Jag är 100 % säker på att jag fick den för att jag läste boken precis då. Det kom 2 andra bud, men ändå sålde säljaren den billigare till mig. Jag gjorde alla möjliga "secret" övningar varje dag. Så fort jag fick tid, så ställde jag in mig på att lägenheten var min, jag möblerade den i huvudet och sen hittade jag snabbt lösningar för att lösa den ekonomiska biten. Men tror du på det? Det är upp till dig. Den fungerade i alla fall på mig, men lätt är det inte. Mycket lättare att tänka, "jag kommer inte få den" och POFF så e den någon annans.

Ett exempel från boken:

Varje dag på morgonen, ägna dig fem minuter åt att komma på 5 saker som du är tacksam över.

Ex:
Mitt liv
Min familj
Min hälsa
Mina tillgångar och möjligheter
Min frihet

Ha det som en vana, på bussen, på tåget eller någon annanstans där du är själv. Tänk de högt för dig själv. Jag lovar att det är en bra övning. Man tar mycket i livet för givet. Jag gör det också. Men då gäller att stanna och tänka, vad man egentligen har i livet. Jag pratade om detta igår med en vän och blev påmind om en kille som jag satt bredvid på flyget till Bangladesh i sommar. Han var en ung arbetare från Bangladesh. Jag var mycket irriterad på honom eftersom jag hade fördomar mot sådana bengaler. Men efter att han berättat om sitt liv, tänkte jag hur dum jag varit och började tänka på allt man egentligen har och inte uppskattar. Han hade inte hälften så mycket som en själv och han var en sådan glad person.

Det jag har är
möjligheter. Jag alltid trott att jag är begränsad att göra många saker, men jag har möjligheter att bli nåt. Det har denna kille också, men mina möjligheter är så mycket lättare än hans. Jag har ett jobb som ger mig en inkomst och jag bor i ett land som ger mig möjligheten att studera och utvecklas. Jag kan bli vad jag vill, bara jag lägger lite energi på det.

Sedan tacklas jag med i-landsproblem varje dag. Men vem gör inte det, bara man inser och särskiljer i-landsproblem mot riktiga problem.

På hemsidan  finns många historier på personer som upplevt saker genom att tänka som boken. Tror jag på detta? JAG gör det, men det är ingen magi, om man tänker efter, det e fullkomligt logiskt. Det krävs inte ett geni för att lista ut efter ett tag hur man skall göra. Jag försöker alltid tänka. Om man mår dåligt och inte ser något hopp, så kan det bara bli bättre. Imorn är en ny dag där man kan uppleva nya uppleverser. Allt är upp till oss själva.

Ok, läs den eller gör det inte. Det är ditt val :) jag skulle kunna prata om den hela natten.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434234

Kramar från ett fan av "the secret"


Kommentarer
Anu

Åh, den låter ju sjukt intressant! Jag har läst runt lite om den och det var som du säger, det beror lite på hur man använder boken! Jag har klickat hem den! Tack! Kram! :D

2010-11-23 @ 19:40:48
URL:
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: