Hollywood vs Bollywood - Indisk/Pakistansk/Bengalisk mode

Skrivet den 2010-11-29 kl 22:21:42 i kategorin av Jenira
Permalink

Hollywood vd Bollybood, det är en bra beskrivning på mig själv. Desi vs västerländsk, så man tar det bästa av båda världar. Jag tänkte att jag skulle ta upp något som är en stor del av mitt liv. Bengaliska/Indiska/pakistanska kläder. (Alla bilder är tagna från Google)

Jag är som sagt mycket intresserad utav mode, men samtidigt så gillar jag även indisk mode. Under Manisha Arora seminaret berättade han att det fanns många indiska designers som bara är kända i indien och inte internationellt. Anledning är att de inte behöver vara kända utomlands för att lyckas. Det finns en stor marknad inom landet samt iom grannländerna som gör att efterfrågan är större inom dessa områden. Indian fashion week består fortfarande av mycket det traditionella samt det västerländska inspirerat av det indiska. Han nämde även att Indier och desimänniskor (indier, pakistanier/bengaler) har mycket att fira. Det är mycket bröllop och födelsedagar och fester allmännt och bjudningar och då har man alltid för det mesta traditionella kläder. De klassiska är:

Sari ( En lång tyglängd som man virar runt på ett speciellt sätt)
Salwar Kameez ( tunika, med byxor och en sjal )
Lehenga (långkjol, med matchande överdel samt en sjal)





Att sätta på sig en sari är något man måste lära sig, det kan vara lite knepigt i början, men man lär sig snabbt. Idag kan man klicka på youtube och sedan se hur andra klär sig (mycket smart alternativ). Jag provade även att googla och fick fram massa tips hur man klär sig i en sari. Nu lärde jag mig detta som liten. Jag brukade alltid titta på min mamma och hur hon tog på sig sin sari. Sen när hon inte var hemma, brukade jag sno en från garderoben och sedan pröva mig fram framför spegeln. Men med lite träning kan alla lära sig.


Indiska kläder får mig att känna mig väldigt feminin och färgglad. Jag personligen gillar uttrycket "less is more". Så till vardagen använder jag inte mycket färger, därför kan det vara kul att bryta detta mönster när jag väl skall handla dessa kläder. Jag handlar de flesta kläder i Bangladesh, men även i London och Usa. I Usa finns många bra hemsidor där man kan beställa hem fina, nya, trendiga indiska plagg. I Rinkeby i Stockholm har det innan funnits en bra butik, som idag har gått i konkurs. Men jag tror att hemsidan finns kvar. (
www.sarees.se)


Sari

Det finns olika sätt att sätta på sig en Sari. Det är ett 5-6 m tygstycke. Detta används tillsammans med en blus samt en underkjol. Jag personligen använder bara Sari vid större tillfällen, som bröllop eller fester med mycket folk. Jag älskar att ta på mig Sari, man känner sig smal och uppklädd. Ofta har många andra även Sari på samma fester så bilderna blir alltid helt fantastiska av alla färger.



Naomi Cambell på Indian fashion Week




Idag kan man tom smycka till den traditionella Sarin med accessioarer





Vackra Ashwariya Rai på runway

Salwar Kameez
Tre in One plagg. Med detta menar jag att det är tre delar som hör ihop till ett "set". Detta är det vanligaste plaggen som används. Det går att köpa färdiga delar eller så brukar jag ofta sy upp tyg efter min egen storklek. One size är det värsta som finns. Som bengal har man oftast Salwar Kameez när man hälsar andra personer från samma land. Som liten hatade jag detta, jag skämdes så mycket att jag tvingade pappa att köra fram bilen till porten och min snälla pappa och mamma skakade bara på huvudet.Jag ansåg detta vara tortyr mot mänskligheten. Sen en dag växte jag ifrån "skämmas perioden" och  insåg att det var mer fint än pinsamt, så idag är det något jag älskar. Men jag skulle aldrig kunna använda dessa kläder till mitt vardagliga liv i Sverige, hur fint det än är. Men det är kul att kunna ha möjligheten att kunna använda dessa kläder när det är bengaliska event.



Det finns många olika typer av Salwar Kameez, olika modeller. Detta är trenden just nu. Anarkali, en mer klänning variant. Min favorit just.



Prianka Chopra i sin fina Anarkali



Mer traditionell salwar kameez, byxorna är som stuprör - Churidar





Anarkali poppis bland kändisar just nu, här vackra Katrina.



En bild som jag verkligen gillade


Lehenga

Lehenga är ett mer festligt plagg. Den består av en långkjol, en matchande överdel samt en lång sjal som man kan hänga på sidan eller på annat sätt. Jag använder sällan lehenga, oftast gjorde jag det som tonåring. Jag föredrar Sari, men idag finns det något som heter Lehenga Sari och det har numera blivit en favorit. Det är en kombination av båda. Smarta indier :) För mig är Lehenga mer förknippat med bröllop.



Plagget kan vara väldigt "sexigt" beroende på hur mycket hud man visar. Ofta visar jag bara ryggen och lite av magen. Men vill man så kan man vara extremt vågad. Jag gillar som sagt "less is more". Så det blir lite hud, inte allt för mycket. Men det är en smak sak. Har man en OMG kropp så varför inte. Men det finns inget värre än tanter som visar för mkt hud. Usch…riktigt tacky enligt mig. Men thats me.



Exempel på om man vill visa hud



Lehenga Sari

Så för alla bengaler som läste, var det kanske inte så intressant (förutom bilderna förstås). Men jag kände bara för att skriva om detta ändå. Det är ändå en stor del av mitt liv.

// Ha det bra vänner. Hoppas det var lite kul af =)



Me i en Lehenga Sari som jag satte på lite fel, men det syns väl inte ;)


Kommentarer
Sarah

Jag hoppades att du skulle ha någon/några bilder på dig från recent events å det hade du!! Vacker du är!!

2010-11-29 @ 23:08:51
URL:
Carra

tack hjärtat...jag ville bara lägga upp en =)

2010-11-29 @ 23:11:16
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Carra

tack hjärtat...jag ville bara lägga upp en =)

2010-11-29 @ 23:11:30
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Kali

Som jag sa förut...det är jättekul att läsa ditt blogg!! Även om jag inte tar på mig de kläderna längre så var det ändå kul att titta på bilderna!! Va fin du är förresten!! Vad sjutton är en Lehenga Sari? :)

2010-11-30 @ 16:36:33
URL:
Carra

En lehenga sari är en blandning mellan lehenga och sari och med det menas att det är lättare att sätta på sig saris för såna som mig, man behöver ingen kuchi. Men vissa är krångliga för man måste se till att mönstrera sitter på rätt ställe. Den här bilden är från förlovningen och då satte jag på mig den HELT FEL! Men ingen såg =)

2010-12-01 @ 00:14:42
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Anonym

En lehenga sari är en blandning mellan lehenga och sari och med det menas att det är lättare att sätta på sig saris för såna som mig, man behöver ingen kuchi. Men vissa är krångliga för man måste se till att mönstrera sitter på rätt ställe. Den här bilden är från förlovningen och då satte jag på mig den HELT FEL! Men ingen såg =)

2010-12-01 @ 00:16:14
URL:
Arzo

heej

kan du sy salwar kameez? om du kan snälla kan man beställa av dig?

2011-02-22 @ 23:00:51
URL:
Carra

Jag svarade dig via mail :=)

2011-02-23 @ 09:19:09
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: