Sluta jämföra och börja leva

Skrivet den 2012-05-31 kl 03:37:30 i kategorin LIVET av Jenira
Permalink

Att bo i USA har sina för och nackdelar. Vill man kämpa hårt i livet och bli väldigt framgångsrik så har man alla medel i detta land, men tro mig det finns mycket konkurrens och alla vill bli framgångsrika och har stora mål för sig själva. Att säga att man har en utbildning, ett jobb och sedan skapa ett liv samt vara lycklig är inte normalt här. Här skall man bygga sitt CV från ung ålder och veta exakt vilka mål man har från 9:an. Jag blir mycket inspirerad av människorna här och hårt de kämpar i ung ålder i skolan för att nå sina mål i livet.

Men sedan kommer det en liten stund i livet då man börjar undra om man själv är tillräcklig. Man känner sig så ospeciell och börjar tänka på vad man åstadkommit i livet. Orkar man kämpa hela livet, när ska man njuta av livet och vad är lycka? Är framgång lycka för alla och måste vi alltid jämföra med alla andra och vad andra åstadkommer i livet? Ibland blir jag helt slut av all prat om status och framgång. Ofta frågar jag mig själv om jag verkligen har vad som krävs för att lyckas här i USA?

Mitt personliga mål är att ta fördelarna av amerikaner och bygga mitt självförtroende när det gäller att tro på sig själv, men även att övervinna dåliga tankar över att inte vara tillräcklig. Jag måste även sluta jämföra mig med människor i detta land, vad vinner jag på det egentligen? Jag var aldrig den smartaste i klassen men visst hade jag lika många mål för det. Poängen är, sluta aldrig kämpa och låt ingen trycka ner dig samt sluta lyssna på vad folk tycker. Det kommer alltid finnas smartare och snyggare människor som lyckas bättre med allt än en själv. Det är bara slöseri på egen energi.

Jag tror att om vi får nöjet att leva tills vi är gamla och skrynkliga kommer vi sitta där och tänka tillbaka på livet och minnas alla de små stunderna man haft med de nära och kära. En sak som jag gillade med Sverige är att man pluggar och sedan får många jobb och så skapar man ett liv. Så känns det inte längre, här skapar man status status status och för mig som tagit ett steg bakåt i utvecklingen, blir det lätt att man trycker ner sig själv och börjar ifrågasätta sig själv över olika saker i livet.

Med detta ville jag bara säga till mig själv: måste sluta jämföra och fokusera på vad jag personligen kan åstadkomma för att göra mig SJÄLV lycklig. Sluta jämföra och börja leva i nuet och skapa fantastiska minnen. Idag saknar jag min kusin och mina vänner och hoppas att jag får träffa alla snart :)


Be happy and live for the moment and as I said before: Don't worry about the future, it comes soon enough.



Insåg att det var 10 år sedan jag tog studenten och började på Stockholms Universitet. Jag minns denna stund från denna gamla bild,  jag var trött på allt plugg den dagen och redo att åka hem för att sova.

Tiden går snabbt!




Kommentarer
Kali

Jag har sagt det förut och jag säger det gen...du gör ett kanon jobb när det gäller att söka jobb och samtidigt uppehålla ett socialt liv. Det är inte lätt...



Jag tror faktiskt att det hade varit lika svårt om Anu tex hade flyttat till Sverige...om man inte har jobb så är livet lika "värdelöst" oavsett var man bor så därför är det viktigt med det fokus och järnvilja du t.ex har.



Du är nära nu....vet inte om jag sa det till dig men som Göran Person sa en gång på ett seminarium...fokusera på målet, möter du en vägg så backa och sen fortsätt mot huvudmålet! USA är definitivt "väggen" just nu för dig men du får backa lite bara och sen köra på. Du gör allt det här så ta en drink i helgen hihi







2012-05-31 @ 05:39:45
URL:
Carra

Älskar dina måbra kommentarer...

2012-05-31 @ 05:59:57
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: