Lättlagad indisk mat

Skrivet den 2012-03-22 kl 17:04:24 i kategorin MAT av Jenira
Permalink

Om jag kan så kan du laga mat. Jag är en nybörjare som precis fått ett stort intresse av att laga mat. Däremot så lagar jag aldrig mat från min egen kultur. Jag bara tycker det verkar krångligt och det blir bättre när mamma gör det. Jag gillar mest enkla smaker som italienska smaker och jag kan unna mig indisk mat hemma hos mina svärföräldrar. Men vissa rätter är lätta att laga och en av de få rätter jag kan laga är väl butter chicken. Jag har gjort den från "scratch" två ggr i mitt liv, men här i USA finns det så bra kryddblandningar att jag inte tycker man behöver göra den helt orginal. Jag köper en kryddblandning som heter butter chicken och den finns på de flesta indiska affären, men jag har sett att de har vanliga "paste" i bla ICA och Coop som går lika bra och då kanske man inte behöver ha lika mycket vatten. 

Igår var min man sugen på detta och jag hade kryddblandningen hemma, då är det bara att lägga till kyckling och andra valfria ingredienser. Jag brukar ha lök, min man brukar lägga i svamp (ej traditionellt) men jag prövade att lägga i cashewnötter och spenat. 



Kryddblandning & kyckling är de ingredienser man måste ha samt vatten, grädde eller Sour cream som jag använde. OCH ingen indisk matlagning utan koriander. Jag hade även lite osaltade cashewnötter i för lite crunch.


Jag stekte lite rödlök (för att jag hade det hemma, men vanlig lök går bra) i lite olivolja och en tesked smör. Sedan lade jag i kycklingen och stekte den i 3-4 min.


Sedan la jag i kryddblandningen. 


Rörde om så att all kyckling till ta del av alla de goda kryddorna. 


Sedan hällde jag i 1 cup vatten och 2 msk smör och lät det koka under lock i några minuter och la i 1.5 dl sour cream. Men det går lika bra med 1 dl grädde så att såsen blir krämigare. Låt koka i några minuter. (Lägg i lite mer vatten om såsen blir för tjock. 


När kycklingen är klar är det bara att lägga i de sista valfria ingredienserna. Jag la i lite nötter och bladspenat och vill du ha den godare så skall man lägg i en msk smör till. Det är tyvärr inte den mest kalorifria maten, men den är väldigt god. Det går att skippa den extra klicken av smör, det är valfritt. Smaka av för att se hur såsen smakar. 


Tadaaaa, garnera med finhackad koriander och lite nötter och så är det dags att hugga i. Man äter ofta rätten med lite ris och vi har ofta sallad och färdigköpt Naan. 


Nom nom
Lätt som en plätt eller hur? OM JAG KAN SÅ KAN DU!!

Kommentarer
Sarah

Jag vill haaaaas

2012-03-22 @ 19:29:32
URL:
Kali

Shit...hur gott såg inte det där ut....du har blivit riktig duktig på att ta kort på mat!! Som föregående läsare så vill jag också ha!!!! Ska ut och leta efter lite kryddblandningar efter semestern.

2012-03-23 @ 00:14:46
URL:
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: