Platta hallongrottor och en pimpad banankaka

Skrivet den 2012-01-23 kl 06:10:51 i kategorin av Jenira
Permalink

PLATTA HALLONGROTTOR


Baka baka liten kaka eller i detta fall hallongrottor som inte alls blev som jag hade tänkt mig. Jag följde ett recept på nätet och gjorde tyvärr ett misstag. Om man har i bakpulver så måste man lägga hallongrottorna i små formar. Jag vet inte varför jag hade i bakpulver i mitt recept. Men ibland kan misstag leda till bra saker. 




Såhär såg de ut innan jag lade in dem i ugnen och det var ju meningen att de skulle hålla formen, men icke sa nicke när jag insåg att jag INTE SKULLE haft i bakpulver för att få kakorna att hålla denna form. 


Det blev istället en enda stor kaka med massa röda prickar. Men jag smakade lite på kakan och den smakade verkligen YUMMI när den var tunn istället för den runda formen. Så jag skar ut de till fyrkantiga bitar och ringlade lite vit choklad över och jag lovar att det blev en HIT. Så att göra misstag kan få en att tänka i nya banor. 
Det som är skillnad mellan detta recept på hallongrottor än andra är att jag hade en tesked kanel i och gösses vilken skillnad. 

Recept på Hallongrottor

200 g smör
0,75 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver (tänk efter om du har form eller inte)
4,5 dl vetemjöl

Hallonsylt (gör en grop och lägg in din favoritsylt)

Blanda allt i en mixer om du har det och forma bollarna som du vill och sedan lägg de i formar eller gör som mina och grädda i 200 grader i ca 12 min. 


VÄRLDENS GODASTE BANANKAKA MED CHOKLADBITAR

(PIMPAD med mörk & ljus choklad)


Gillar ni inte banankaka så kommer ni ändå att gilla denna kaka. Jag hade två bananer som höll på ruttna och snälla rara människor, släng inte era bananer. Det finns så många recept på härliga banankakor man kan göra och detta är min favorit. Knepet är att ta ut den i tid så att den e lite lös i mitten och låt den stå över natten.

Tips: När du lägger i mjöl och de torra ingredienserna var alltid försiktig när du blandar smeten annars blir kakan hård. Samma gäller när du blandar i äggvitan. Rör försiktigt ihop smeten och ta din tid, jag lovar att det lönar sig.

Recept från denna BLOGG

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g choklad (jag använde mjölkchoklad)
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Smält smöret och låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka chokladen. Blanda ihop mjöl, choklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.Häll blandningen i bröad form med löstagbar botten. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig.


Jag valde även att ringla mörk choklad som jag smälte i ett vattenbad och sedan ringlade på. Samma sak gjorde jag med vit choklad. MUMS!!


Jag skar den i bitar och jag lovar att det var den bästa banankakan jag ätit för att den var saftig och mjuk med smak av choklad.





Kommentarer
Bobby

Jag som alltid slänger bort en massa bananer. Ska ta och baka din kaka idag. Får se om jag lyckas lika bra som dig... =)

2012-01-27 @ 08:31:58
URL: http://mrskhan.blogg.se/
Bobby

Jag har aldrig ätit eller bakat en banankaka innan men idag bakade jag din kaka till släktträffen. Kan säga såhär, kakan var slut efter 5 min. Min nya favorit, enkel och supergott!!

2012-05-06 @ 03:24:25
URL: http://mrskhan.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: