Lätt som en pesto

Skrivet den 2012-01-25 kl 03:09:23 i kategorin av Jenira
Permalink

Från att inte kunna laga mat alls till att våga göra egen hemmagjord pesto till middag. Ja nu när jag är hemma och får pröva på att laga mat så har man blivit mer innovativ med maten till skillnad från förr, då jag aldrig lagade god mat. Jag hade lite bladspenat hemma och blev sugen på pasta så det blev:

PESTO PASTA MED KYCKLING & SOLTORKADE TOMATER & PINJENÖTTER

Pesto
2 cup Bladspenat ( man kan ta en cup basilika om man vill blanda)
2 st vitlöksklyftor
2/3 cup pinjenötter (rostade)
1/2 cup parmesan ost riven
salt & peppar
3/4 cup olivolja

Kyckling (jag tog rester av grillad kyckling)
några soltorkade tomater
handfull pinjenötter (rostade)
Parmesan ost


Det behövdes inte många ingredienser för kvällens middag och jag hade resten från gårdagens kyckling.


Mixa alla ingredienser utom olivoljan.


Jag rostade mina pinjenötter innan jag la in dem i pestoröran.


När allt var mixat så hällde jag i olivoljan och smakade av om det behövdes mer salt och peppar.


Hackade kycklingen och de soltorkade tomaterna och hällde alltsammans i en stor skål med rostade pinjenötter och pastan som skall vara al dente. Lägg sist i pestoröran och lite av pasta vattnet (pyttelite) och rör ihop allt till en mosh gosh massa. 


Häll på mer parmesan ost medan pastan e varm och det blev mumsfilibaba. 


Snipp snapp slut och så var denna middags saga slut. 



Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: