Ett viktigt mål för mig

Skrivet den 2012-01-02 kl 19:39:04 i kategorin av Jenira
Permalink

Varje år har jag alltid många mål som jag vill åtstakomma men som sagt i år ska jag bli bättre på mig själv. Men det gäller inte bara att äta bra och dricka mycket vatten. Jag försöker mitt bästa att tränar mycket för att hålla mig frisk (förutom nu när jag inte kan jogga) men av någon anleding känner jag mig aldrig nöjd med mig själv. Jag är aldrig riktigt nöjd med hur jag ser ut och klagar alltid över något med mig själv, jag klagar kanske inte högt för att jag kan tycka att det är irriterande när andra tjejer ska tjata om deras kroppsproblem och så vidare. Men är det mycket bättre att klaga tyst för sig själv varje gång jag ställer mig framför en spegel? Så mitt största mål i år är att:

Älska mig själv och hur jag ser ut

Detta kanske låter som ett lätt mål för många, men inte för mig. Jag kan hitta 20 stycken fel på mig själv på 10 sekunder och inte många bra. Jag kan hålla på i timmar och klaga över att mina lår är si och så och min mage aldrig blir platt. Men vad handlar det egentligen om? Har jag ingen självkänsla alls? Jag minns att när jag var yngre så var jag inte alls lika "fit" men var mycket lyckligare med mig själv. Nu när jag tränar ofta, äter bra så tittar jag enbart på mina brister och hur jag ska förbättra dem hela tiden. Jag känner att jag slösar så mycket energi och tid på den perfekta figuren att jag inte njuter av livet lika mycket. Tänk om jag kunde slösa den energin på något annat, som tex att vara nöjd och må bättre. Jag kommer aldrig att sluta tänka på vad jag äter och leva ett sunt liv, men jag måste ju må bra under tiden, vad är poängen annars?

Så i år ska jag hitta ett sätt att försöka sluta klaga på mig själv. Det handlar inte om att vara smal eller inte, för när jag ser tjejer som utstrålar självförtroende oavsett kroppsform vill jag bara vara som de och känna vad de känner. Jag vet att: tjejer som är nöjda med sig själva, mår bättre och ser bättre ut och ens omgivning märker det bättre. Jag vet inte hur jag ska komma dit men jag ska verkligen försöka. Jag har sett tv-program där man ska säga "jag är vacker" eller något sånt. Vet inte om det kommer att funka. Men självkänsla går att bygga, det är jag säker på. 

Ett annat mål som jag och min Hubbz satte upp igår är att vi ska springa en mil (10km) i april. Vi kollade upp det igår och känner oss redo för detta. Jag ska börja min dag med att ringa läkaren och ta reda på vad som egentligen hände när jag föll, så att jag kan komma igång med mitt joggande igen. 



Hemskt men sant






Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: