Hurra hurra hurra....

Skrivet den 2011-02-21 kl 23:57:46 i kategorin av Jenira
Permalink

För det är ingen vanlig dag, för det e pappas födelsedag, hurra hurra hurra. Ja, idag är det en speciell dag, både i Bangladesh historia men även i mitt liv. Min käre far fyller 56 år. Så jag fira självklart detta med litet mini kalas hemma hos oss. Jag vart lite stressad då jag skulle möte upp pappa efter jobbet och så åkte vi till gränby centrum där han fick välja de skor han hade önskat sig. Jag ville ge något som han verkligen vill ha och han har länge velat ha ett par bra skor, så då fick han välja ut dessa själv, jag är tyvärr kass på att köpa present till killar.

Sen försökte jag göra en tårta. Detta är mitt klassiska tårtrecept. Ni kanske tycker att den låter för enkel, men man ska verkligen inte underskatta enkelheten. Komplicerat behöver inte alltid vara bättre. 

Jag lärde mig detta recept när jag var student och inte hade råd att köpa dyra tårtor. Men jag var på besök hos en vännina och hon gjorde denna enkla tårta. Jag vart verkligen chockad hur enkelt det var att göra tårtan, man tror nästan att det finns mer ingredienser än det som finns i tårtan. 

Den här versionen som jag gjorde idag hade jag aldrig smakat förr, men min pappa och mamma gillar syrliga tårtor mer än chokladtårtor som jag själv gillar. 

I dagens Tårta:
  • 1 st tårtbotten
  • Citron fromage
  • Ett litet paket grädde
  • Frukter till garnering (jag hade hallon mellan ett lager ovanpå fromagen)
Det är allt. Du vispar fromagen och ställer den i kylen och sen grädden och sen lägger du två lager frogage och jag la hallon i en. Lägger på översta lagret och täcker den med grädde. Sedan garnerar man med valfri frukt. Jag brukar alltid ha Jordgubbar, men de hade blivit förstörda, så jag fick improvisera det som fanns hemma.

Detta är första gången jag prövar citronfromage. Jag kan säga att jag alltid annars använder chockladfromage och sedan kan man lägga in dajmbitar i. Så himla gott. 

Det är den lättaste med den godaste tårtan. Jag lovar, att ni inte kommer bli besvikna. Ett tips från mig som kommer uppskattas. Mina kräsna föräldrar älskade den, så det var lite kul :)

Helt ok, inte ett av mina finaste verk. Men jag gjorde denna på 15 min, så den får G.
Den bengaliska matar traditionen måste finnas!!
Pappas present :)

Kommentarer
Anuja

Jag måste dela med mig av en kommentar jag fick av min 9-årige lillebrorsa. Han hälsar att du och din tårta är jättefina! Du har en liten admirer! :P

kram!

2011-02-22 @ 18:34:55
URL:
Sana

Grattis uncle!! Tårtan är jättefin <3

2011-02-22 @ 20:32:40
URL:
Carra

awww taaack så mkt, ohh säg till att jag gärna skulle ge en bit till honom, finns så mkt kvar :) Vilken sötnos

2011-02-22 @ 22:06:17
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: