French Woman don't get fat

Skrivet den 2011-02-17 kl 22:31:24 i kategorin av Jenira
Permalink

Vilken jobbig hemresa från jobbet, jag orkar inte med detta pendlande och stående på perongen. Jag nådde min gräns när jag väl hade kommit till uppsala. Jag började nästan grina och jag grinar aldrig. Men mina fötter klarade inte mer. Nu bara ligger jag och skakar. Men jag är i alla fall hemma i värmen. Så man får vara tacksam för stunden. 

Nu till något mycket roligare. Min gamla kollega Stephanie presentera mig för boken "French women don't get fat". Hon berättade lite om den, så innan jag bestämde mig för att beställa den så googlade jag lite på den och hitta en fantastisk hemsida. 

Jag är helt fast. Hon är ju så himla rolig. Den är skriven av Mireille Guiliano som under många år var VD för Champagne Veuve Clicquo. Hon har skrivit denna bok som jag bara längtar till att läsa. Men jag hann läsa en massa på hennes fantastiska hemsida. Jag vet, jag är förtrollad. De som känner mig väl vet att jag är besatt av mat och hälsa. Men jag försöker hitta någon slags balans. På senare tid har jag märkt att nu är jag i min bästa form, men samtidigt äter jag som mest nu. Jag äter frukost, lunch, mellanmål, och en middag. När allt är regelbundet så har jag lyckats hålla mig rätt stabil. Men, det var något som fattades och min käre vän Stephanie visade mig denna fantastiska kvinna. 

Hennes filosofi är enkel, hon är trött på dumma dieter som inte leder någonstans än ångest och förlust för mat med bra kvalité. Så logiken är enkel, unna dig bra kvalitets mat, men till mindre portioner. Det handlar lite om prioriteringar. Hon skriver att man kan få allt, men det gäller att dela upp det så att man inte äter allt på en gång. Jag kan säkert skriva en bok om bara det jag har läst. Men det handlar om kvalitet och inte kvantitet. Hon har bott i USA i flera år, då hon jämför med hur amerikaner äter alldeles för stora portioner. 

Hon nämner att man ska unna sig en bit chocklad och äta en bit bröd, men då kanske man ska skippa brödbiten på kvällen osv. MEN jag fastna inte BARA för detta, utan i humorn i hur hon skriver. Hon är så himla rolig och man känner verkligen igen sig. I alla fall jag som älskar mat och brinner för bra mat. 

Jag längtar att få läsa hela boken och tror inte att boken passar alla. Det är en livsstil att unna sig kvalitetsmat och hon är lite emot storhandla osv. Men man behöver ju inte följa den ordagrant, man kan ha boken som en inspirationskälla. Men är man matälskare men ändå vill leva ett hälsosamt liv så ska man nog läsa denna bok. Så kan man unna sig en chockladbit till kaffet eller ta en bit av bullen på fredagsfikat. Man behöver ju inte äta hela bullen, bara en bit. Hon skriver hur hjärnan funkar i sådana här sammanhang. Jag tror att boken skulle passa några av mina vänner, så därför väljer jag att skriva om den idag. (Bild från hemsidan)


Mat är life och det handlar om att njuta av den, inte glufsa i sig. Hon skriver även om andra saker än mat. Men så långt har jag inte kommit. EN INSPIRATIONS KÄLLA HELT ENHELT.

Tack Steffy :)

Boken finns på Adlibris eller läs på hemsidan samt bokens roliga hemsida om man inte vill beställa den:

http://mireilleguiliano.com/

eller bokens hemsida:

http://frenchwomendontgetfat.com/ (REKOMMENDERAR!!! finns massa bra recept och råd, hur man kan leva ett liv med mat med bra kvalité osv.)

Bild från Adlibris 107 kr




På väg hem lyckdes jag gå förbi Zara, varför gjorde jag det? Jag hittade bara hundra fantastiska saker som jag INTE borde köpa, men en klänning som inte var för dyr kommer jag att gå och kolla på igen. Sen prövade jag vissa av de klädesplagg som jag bloggade om. Vissa var fina, men jag la tillbaka alla dem. Ska betala en dyr läkarundersökning på tisdag, måste vara lite smart oxå. Ville typ ha allt i butiken.

Imorn är det fredag. TACK GODE GUD!


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: