Sweet Potato Casserole

Skrivet den 2011-12-20 kl 01:16:11 i kategorin av Jenira
Permalink




 

Ingredients:

 

8 st Sweet Potatoes, skalade

2 msk Butter (50 g)

½ Cup Brown Sugar ( 1dl)

½ tsk Salt

1 msk kanel

·      ½ Cup hot Milk

·      Optional- 1 msk vaniljsocker

·      1 Bag of miniature or regular sized Marshmallows

 

Directions:

1.   Peel skin off potatoes

2.   Boil sweet potatoes until just fork tender

3.   Place in bowl and add remaining ingredients, except for marshmallows. Add milk slowly until you get the desired consistency (not too runny)

4.   Mash/mix together until smooth.

5.   Pour into casserole dish

6.   Top with generous amount of marshmallows

7.   When ready, bake at 175 degrees until marshmallows puff, melt, and get golden brown on top (just keep a close eye on it, around 15-20 minutes)

 

Notes: you can add some crunch to it by adding some toasted pecans to the casserole or just add them on top.


Nu har jag bara receptet på engelska, men jag kan säga såhär, koka 7-8 st sötpotatisar och sedan mosa de och i kastrullen och lägg i resten av ingredienserna. Men innan ni lägger in brunsocker, smaka av potatisen. Mina potatisar var inte så söta så jag hade i mer brunsocker. Så jag skulle säga 2 dl brunsocker, men jag skulle smaka av innan jag lägger in mer eller mindre. När du känner att du fått den rätta smaken. Lägg röran i en form och dekorera över mashmallows och pekannötter och grädda i 20 min. 

Lycka till :)


 

 

 


Kommentarer
Sara

Hej! Kan man ha denna till julbordet tror du? Vad passar det att äta med?

2011-12-20 @ 20:57:33
URL:
Carra

Ja amerikaner har den vid thanksgiving och jul och ater den med kalkon eller annat kott. Det e inte efterratt, den ska atas med maten, fast den e sot...

2011-12-20 @ 20:59:51
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: