Min dag som Baktant

Skrivet den 2011-12-23 kl 06:00:28 i kategorin av Jenira
Permalink

Idag åkte jag ända in till jobbet och vår internet fungerade inte så jag hade inget och göra och fick gå hem tidigt. Jag tog en sväng förbi H&m för att se om det fanns något jag kunde mumsa på till nyår och jag provade minst 18 plagg och gillade inget på mig. Men sedan hittade jag en kjol som hade färg (låter inte som mig) och några billiga byxor som jag gillade. Jag hitta de snyggaste Bootcut byxorna men gillade inte hur de satt på mig. Jag har nämligen hamnat mellan två storlekar på vissa kläder, så himla irriterande. 

Sedan begav jag mig hem för att baka baka baka. Jag började med att baka finska pinnar (som egentligen inte har något finskt i sig tror jag) och sedan gjorde jag klassiska hallongrottor. Mitt tredje bakverk blev en citronkladdkaka som jag velat pröva länge och den blev tyvärr inte som jag tänkte mig. Jag måste säga att den vart OTROLIG GOD, men jag tror det är bättre att göra den i antingen muffinsformar eller en stor form. Så imorn ska jag göra om den igen till bjudningen vi ska på lördag. Mitt sista bakverk blev kockos tosca som är en av mina favoriter, jag blev introducerad av receptet via min vän Bobby och sedan dess har jag bakat den många gånger och den är alltid lika god och en hit. 





Finska pinnar

200 g smör (rumstempererad)
1 dl socker
4,5 dl vetemjöl
5 droppar bittermandelarom
(1/2 dl finhackad mandel) om du vill

Pensling
1 äggvita
pärlsocker blandad med hackad mandel

Sätt på ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser tillsammans till en deg och låt vila i kylen i 30 min. Ta ut degen och forma i fyrkantiga former (pinnar) och doppa ena änden i äggvitan och sedan i nötblandningen. Lägg pinnarna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i 10-12 grader. 






Hallongrottor

 

125 gr. smör eller margarin
¾ dl. strösocker
2 dl. vetemjöl
½ dl. potatismjöl
2 tsk. vaniljsocker
1 tsk. bakpulver

 

 

Fyllning:
½ dl. fast hallonsylt
florsocker

 

Sätt ugnen på 200º. Rör rumsvarmt smör eller margarin och socker poröst. Blanda ihop vetemjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner det i matfettsblandningen och arbeta ihop till en deg. Forma degen till en längd och skär den i 24 bitar. Rulla bitarna till kulor och lägg dem i små pappersformar. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en syltklick. Ställ formarna på en plåt. Grädda kakorna i mitten av ugnen, ca 10-12 minuter. Sikta över lite florsocker när kakorna kallnat.



Recept HÄR

Imorn är jag ledig och ska göra min sista bakning, nämligen Saffransbullarna. Nu kanske ni tror att jag ska äta allt detta själv, men nej nej. Det är min julklapp till min svärmor och hälften ska gå till familjen vi ska till på lördag. Hoppas de gillar allt. Jag måste även göra lite ärenden imorgon som att hämna min kemtvätt och träna och köpa askar till alla kakor. Min Boo kommer hem imorn från Mexico och till perfekt timing för att fira mini julafton. 

Dan före dan (svensk jul) före dan före dopparedan.......




Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: