rutten banan

Skrivet den 2011-08-09 kl 21:56:58 i kategorin av Jenira
Permalink

Det finns inget som heter ruttna bananer. När jag jobbade på SEB så hade vi alltid massa bananer över på fredagarna och jag och några andra brukade ta hem dem för att baka olika slags banankakor. Ett av mina favorit recept kommer från Leila så klart och hennes banankaka med valnötter i. Hon behöver 3 mogna bananer i hennes recept och det var exakt det som jag hade hemma.

Så jag bestämde mig för att baka denna kaka idag och det tog max 30 minuter att baka den och den skall gräddas 30-35 min i ugnen. Här är receptet

1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
2 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel
0.5 tsk malen ingefära
50 g valnötskärnor
smör och ströbröd till formen

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.

2. Vispa strösocker, florsocker och smör poröst och krämigt.

3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten, tillsätt äggen.

4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.

5. Fyll en smord och bröad 24 cm i diameters kakform med löstagbara kanter.

6. Grädda kakan mitt i ugnen, i cirka 30-35 minuter.


Mina fina ruttna bananer


Jag lägger alltid fram allt jag behöver innan jag bakar, så att man slipper springa till affären under bakningen
Tadaaaaaa en banankaka con Valnötter a la Leila



Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: