Och då var det dags igen för Ramadan

Skrivet den 2011-08-02 kl 04:36:47 i kategorin av Jenira
Permalink

Vart tog året vägen? Kändes som igår när man fastade. För mig är religion något personligt och väldigt spirituellt (INTE SÅ MYCKET gemensamt med islamister och talibaner om man säger så, snarare tvärtom). Alla tolkar saker och ting olika och samma gäller det för mig och religion. Jag tycker inte att man ska döma någon för vad de tror på, det e helt individuellt vare sig du är ateist, buddist eller vad som helst. 

Men Ramadan månad är då jag skärper till mig lite och man kan säga att det är som en slags meditation månad. Man tar ett steg tillbaka och ser vad man har omkring sig och börjar uppskatta saker och ting lite mer. Svårast för mig denna månad kommer vara att avstå från springningen och INTE maten. Anledningen till att man fastar är för att känna hur de fattiga har det i världen och det är en bra anledning för mig (personligen) att fasta. Man kan nästan beskriva det som "Detox" (typ). Men de första dagarna är lite jobbiga för mig EFTER att jag brytit fastan, för min matsmältning är KAOS. Men det blir bättre efter några dagar. Nu saknar jag min dofilus svenska yogurt. 

Idag har jag klarat min första ramadan och det är nästan en lätt match om man jämför med mina vänner och familj i Sverige som måste bryta den mycket senare. Det största misstaget dock man kan göra när man fastar är väl att gå in i en matbutik, vilket jag gjorde idag. Jag fick syn på något som jag måste köpa under veckan, Philadephia rolls YUMMI!!

Det positiva med denna månad är att alla knytkalas träffar man har och det blir mycket familjetid då man alltid äter maten tillsammans. Sen ser man fram emot den sista dagen, Eid. Men nu är det dag ett, så det är en bit kvar... en dag i taget. Tack vare Facebook är det kul att följa alla andra liv och statusar om denna månad. 


Måste ha detta under veckan...


mmmmm ögongodis



Kommentarer
MaryCaroline

Är det baklawa någonstans där på bilden??? :) Får man fråga vad du har för ursprung? :)

2011-08-22 @ 23:56:17
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Carra

Hehe...ingen baklawa det var mest dounats och sushi men jag gillar baklawa oxå. Mitt ursprung e från Bangladesh

2011-08-23 @ 00:09:07
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: