Inte lätt att flytta till USA

Skrivet den 2011-04-26 kl 01:13:29 i kategorin av Jenira
Permalink

Herregud, det borde finnas en manual om exakt hur man gör för att flytta till USA. Alla flyttar väl av olika anledningar, men det är inte enkelt kan jag lova. När mitt visum blev godkänt efter 10 månader så fick jag tillstånd att bara ÅKA till USA och efter det så krävde de att vi gifte oss inom 90 dagar. 

Nu är det dags för omgång två, dvs att söka green card och jobbtillstånd. Jobbtillståndet kan gå ganska snabbt, men green card OMG, det är en process kan jag lova. Det känns som om vi måste börja om på nytt igen. Denna gång får vi i alla fall vara tillsammans. Men det är en underlig känsla att börja om på nytt, jag har inget så kallat " social security number" deras så kallade person-nummer. Så det är jobbigt när de hela tiden frågar om den. Jag har fått reda på att jag måste ta om mitt körkort igen, vilket var en av de jobbigaste processerna jag varit med om. Jag måste gå om 3 timmars alkohol program, vilket är störande för här har de även ett test för detta. Amerikanerna behöver inte göra den i Maryland, kul va??? NOT!

Sen så måste jag ta med min man eftersom jag inte har ett person nummer och göra om allt, men det verkar inte vara så svårt, jag är bara rädd för en sak och det är att fickparkera. I sverige slipper man det oftaste på proven, men här verkar det vara ett måste, så det måste jag träna på. Men det är bara att tänka såhär: 

ETT STEG I TAGET, ALLT ORNAR SIG

Tänker på min pappa, han säger det hela tiden. Så jag tror allt kommer bli bra och jag kommer väl lära mig ännu mer antar jag. Det är ju bara en fas i livet och för mig spelar det ingen roll, jag har ju för tillfället inget jobb så jag hinner med alla saker ändå.

Idag har jag kört runt som en ganing för att hitta ett ställe där man kan ta kort för mitt jobbtillstånd och till slut hittade vi ett ställe och kvinnan förbjöd mig att le 4 ggr. Jag sa: JAG LER INTE KVINNA, DETTA ÄR MITT FACE. Sen sa hon, du måste ta bak ditt hår. RESULTATET: Jag ser ut som en pojke.

Vädret är just nu som högsommar, jag har svettats ihjäl, men sommar är härligt. Så jag och Naureen stekte Turkey korv och satt ute och åt i skuggan, man höll på grillas i solen. Jag undrar hur varmt det blir i sommar egentligen. 


Tog en liten paus eftersom vi koll på koka ihjäl, men min smootie var sjukt äcklig, jag åt mer av hennes goda frappe.
Mums och så klart har jag blue cheese i salladen, min nya besatthet.



Kommentarer
Anonym

Har några frågor till dig om barn, kanske lite personligt, men du får gärna svara :) när planerar ni att skaffa barn? Hur många vill ni ha , och vad har du för känslor inför en graviditet? Kan tänka mig hur söta era barn skulle bli ;-)

2011-04-26 @ 12:31:29
URL:
Carra

Hehe...jag tror det kommer dröja ett BRAAAAA TAG innan vi börjar tänka på barn. Jag och min Hubby är inte redo än, men det händer väl när det händer, men HELST inte nu. Vi vill uppleva varandra först :)

2011-04-27 @ 01:44:33
URL: http://madebyjenira.blogg.se/
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: