Ryck upp dig i under vinterhalvåret

Skrivet den 2010-11-17 kl 23:46:58 i kategorin av Jenira
Permalink

 

Vintern är lång och många timmar om dagen går åt att klaga på hur kallt det är (köp en varmare jacka) och hur mörkt det är ute (gå ut på lunchen).

Jag är en av dem. SKYLDIG!

 

Varje morgon är som att vakna mitt i natten, så gnäller man 5 till 10 min medan man snoozar och sedan fryser man och funderar om man ska inhandla tjocka stora tröjor som och gömma sig i dem. Men efter att ha tvättat ansiktet, satt lite färg på nyllet, sprungit till bussen och tåget och fått i sig lite kaffe så är man igång. Visst, på vägen till jobbet räknar man hur många dagar det är kvar tills fredag och inser att det fortfarande är början på tisdag.

Men det som piggar upp mig är att ha saker att se fram emot. Många känner kanske att de inte är lika aktiv under vinterhalvåret eftersom man inte är ute lika mycket. Men det är dags för en förändring. Vintern är kall men mysig, i alla fall innan nyår.

När du kommer hem, tänd några ljus och sätt på bra musik som får dig på bra humör. Jag brukar ju jogga och då gnäller jag lite extra innan självaste joggingturen, men känslan efteråt är guldvärd. Jag tänkte dela med lite saker som jag tycker om att göra på vintern.

1. Tänd ljus….det är väl det enda som man inte kan göra på sommaren och få samma känsla som på vintern. Jag lovar att det gör stor skillnad. Lägg ett ljus rummet eller varför inte en ljusbricka. MEN GLÖM INTE SLÄCKA DEM INNAN DU SOMNAR! Ett tips är att köpa ett stort doft ljus som man kan ha bredvid sängen, håller jättelänge.

2. Baka baka liten kaka. Baka lussebullar. Är det inte det godaste som finns. Samla ett par vänner och ha en bak kväll. Köp glögg till de som gillar eller något för de som vill ha annat ( eller varm chocklad mums), ta fram ett spel eller hyr en rolig tjejfilm. Har du ingen och baka med, men baka själv och hyr en mysig film själv. Det är lika underbart och kul.



3. Snöar det?? Något som jag vill göra när jag får barn är att leka i snön, har du bra kläder så är det väl det roligaste som finns. Men i dagsläget skulle jag nog inte åka pulka själv. MEN det är det bästa som finns. Och göra en liten snölykta som man kan tända.

3. Gå på bio och hitta sedan hitta ett mysigt cafe där du beställer den godaste chailatten eller varm choklad med marsmellows. Diskuttera filmen, man har alltid olika tolkningar.

4. Starta en bokklubb eller matklubb eller något annat kreativt. Det är något som jag har försökt göra i flera år, men inte lyckats. Men har du ett gäng kompisar med samma intressen. Starta en liten bokklubb om du gillar att läsa. Ha träffar om boken hos olika personer i gruppen samtidigt som en av personerna skall bjuda på mat eller fika. Gillar du inte att läsa, ha bara en matklubb en gång i månaden. Då kan man ta olika temamånader osv. Jag tror att om man lyckas så tror jag det är ett roligt koncept. Många tror att man måste vara "tant" för att göra dessa saker. Man behöver juh inte följa detta helt, bara kul att träffas o diskuttera saker, man kommer säkert in på massa annat istället. Matklubben är ett bra sätt för att prova nya maträtter. Jag såg att det fanns ett spel på Ica "halv 8 hos mig". Det är ju mitt favvoprogram (efter greys anatomy).




Kan vara en kul grej att pröva och bedöma varandra.

5. En sak som jag och mina kompisar gjorde som små, var att bjuda varandra på adventsfika. Under 4 veckor så valde vi en varsin söndag att bjuda på hembakta lussebullar, knäck och annat gott. Det var väldigt kul och den sista advent hade vi oftast (om jag minns rätt) julklappsbytning. Om man är flera och inte vill köpa för dyra presenter. Köp en present. Antingen så bestämmer ni redan vid första adventsfika tillfället vem man ska byta med genom att alla får ta en lapp i en korg. Helst ska man inte säga vem man ska köpa till och eller så kan man köpa en present som sedan lottas ut. Det kanske låter komplicerat med det var verkligen jättekul. Så är man ett gäng kompisar, pröva om ni har tid. Man fikar juh inte hela dagen, kanske någon eller några timmar under 4 söndagar. Jättekul.

6. En grej som min kompis Haffa (
http://blaggeur.blogg.se/) börjat med om man inte har tid för fika varje vecka. Det är en årlig julfika. Hon skapar ett event på facebook och bjuder in hennes närmsta vänner och har en gemensam julfika. Det är en jättebra idé och kul sätt att träffas på. Förra året var iaf en hit.

Det finns säkert massa andra tips och dessa kanske var helt självklara. Men vintern kan vara jättemysig och är du en "hater" så spara semestern till vintern och inte sommaren och dra till solen. Det går ju också. Men för alla andra som skall vara kvar. Pyssla och ha olika aktiviterer under helger och kvällar. Det gör vinterhalvåret mycket roligare.

Ha deeeee



Kommentarer
Blaggeur

Shuuuu för vinter mys o bäst med julfika!! Fakking love it :-)

2010-11-19 @ 16:50:55
URL:
Carra

Yes I am looking forward för din fikaaaa =)

2010-11-20 @ 12:26:28
URL:
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: