Kreativitetssjukan - "Inget att ta på mig-problemet"

Skrivet den 2010-11-10 kl 22:26:42 i kategorin av Jenira
Permalink

Någon gång lite då och då upplever många av oss samma problem

1. Man vaknar upp och skriker i huvudet " JAG HAR INGA KLÄDER!!! "

2. Man har bestämt sig dagen innan vad man ska ha på sig, men så fryser man rumpan av sig och hamnar i situation 1.

3. Man har bestämt sig dagen innan i huvudet vad man ska ha på sig, sen på morgonen när man har en kvart på sig att fixa sig, så ser det förjävligt ut. Så då är man tillbaka till situation 1.


Men det finns en lösning på alla problem, lösningen heter kreativitetssjukan. Brist på kreativitet. Dessa problem gäller väl inte alla, men jag är väldigt petig vad jag har på mig. Så jag har lärt känna mig själv och vägrar att vara den typen som är sen på morgonen p.g.a. att jag inte kände mig fin nog att ta på min en grå tröja tex. Så jag planerar lite i förhand, så hinner man med bussen på morgonen och äta frukost.

Känner du igen dig? Om ja, så har jag lite tips.

Jag planerar alltid dagen innan vad jag ska ha på mig (eftersom vissa måste vakna 6 på morgonen och ingenting är positivt just 06.00), ser till att de är strykta om det behövs. Då går allt mycket smidigare. Men detta är mer för dem som måste vakna tidigt varje dag. Ska du träffa en kompis kl. 10.00 så kanske man inte behöver vara så rutinerad. Så:

  • Innan du går och lägger dig, beroende på vad du ska göra ( tex. Om du ska till jobbet/plugget/ möte/ träffa någon) ta din tid i några minuter natten innan och tänk igenom vad du vill ha på dig och lägg fram det. Så kan man sova några extra minuter istället. (Så stor skillnad på 06.00 och 06.15)

  • Får du "jag har ingenting att ta på mig - problemet" så ängna dig en stund på helgen att sortera dina kläder. Tro mig, du kommer hitta sånt som du totalt hade glömt.

    Ta fram dessa och sortera de i högar, långärmat, kortärmat, kjolar, klänningar osv.
Lägg dina favoriter överst och använd fantasin samtidigt som du sorterar. Föreställ dig och lägg ihop de som passar med vad. Är du extra ambitiös, kan du pröva olika kombinationer, tills du är nöjd. (Lite kul oxå, kan nästan bli en aktivitet med kompisen, så får man även smakråd)

Detta kan resultera till att du faktikst använder kläder som man köper. Finns det plagg som du fortfarande efter 2 år känner, "jag kanske kan ha de någon gång" släng de till Myrorna eller ge bort till en vän. Du kommer inte använda den!


  • Vill du ha inspiration om hur du ska kombinera dina kläder - kolla bloggar. Det finns tusentals bloggar, en blogg för allas smak. Hittar du tjejerna som bär din stil, få inspiration och kombinera dina kläder på liknande sätt. Jag älskar Olivia Palermos stil, mycket dyr stil, men jag älskar hennes stil och kombinationer. Får massor av inspiration från att bara googla hennes namn. Och just för att hon bor i NYC och inte LA, så har hon lite mer höstkläder än t.ex. Lauren. Och just nu ser jag bara en lååååång vinter framför mig. Men man vill ju vara snygg ändå. Man behöver inte ha hela outfiten, men ofta snor jag delar av hennes kläder och köper i en budgetvariant på t.ex. H&M. Det fungerar för mig.



  • Bilderna kommer från Olivias style blogg samt Olivia Vouge UK


  • Så lär dig mixa och matcha. Köp en "bas" kjol (svart) som sitter perfekt och sen matcha med olika skärp och accessoarer. Ser du en bild på någon som har en snygg outfit. HÄRMA!! Det är ok, du känner inte henne. Sedan gör tex. en klänningar till en top, genom att sätta en kjol över. Det finns så mkt man kan göra. Använd fantasin.
Tycker du fortfarande att det inte är lätt? Maila mig eller fråga vänner om råd. Shoppa inte mer än som behövs om du redan köpt 3 nya toppar samma vecka (det är ett råd som jag själv måste lyda). Maila mig på: [email protected]. Jag hjälper dig gärna för att hitta inspiration till vardag eller fest.

Så hamnar du I "jag har ingenting att ta på mig-problemet" Rensa, tänk och lek med kläder. Jag lovar att du kommer bli chockad hur mycket man har. Det är kul med kläder och glöm inte, detta I-landsproblem har alla, miljonär till fattig student. Du är normal :)

Ha de bra vänner :)

//Kreativitets apan


Kommentarer
Sarah

Jag tycker du ska styla mig. Litar på dig fullt ut. Nå vad sägs? :D

2010-11-11 @ 00:33:05
URL:
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: