Årets nyårsdrama - What to do, What to wear?

Skrivet den 2010-11-14 kl 10:13:53 i kategorin av Jenira
Permalink



What to do? What to wear? Det är mitt årliga problem kring nyår. Men i år kommer jag att befinna mig i ett annat land, och fira med "le löve" så då kanske man ändå ska göra något lite utöver det vanliga. För mina nyår ser ungefär likadana ut.


Tänkte tipsa på saker som jag tycker är kul på nyår och saker som är mindre kul:

Gå ut på nyår - En Big No No för me. Och då menar jag gå ut och festa i en klubb med människor man inte känner. Det värsta man kan göra på nyår är att stå med kortklänning och frysa ihjäl i en kö utanför Berns i 50 min. Nej tack. Been there done that. Men de flesta kvällar har de sett ungefär likadana ut. Middagen är jätte trevlig sen när man ska ut så är man "hype" och kön dödar hela stämningen och på slutet av kvällen har man spenderat alldeles för mycket pengar.


Gå ut och äta middag - Detta är något som jag inte har gjort om jag ska vara helt ärlig. Jag har nästan alltid haft middagar hemma eller hos någon annan. Men jag kanske kan tänka mig eftersom vi kanske ska fira nyår i en annan stad och land, så kanske detta är mer ett alternativ för oss. I Sverige så brukar jag inte tycka att det är värt priset, för kvaliteten av maten man blir serverad. 600-1000 kr per person för en tre rätters middag. Jag har inte blivit tillräckligt rik för att uppskatta detta. Men det kanske är annorlunda utomlands. Men det som är kul med att äta ute, är att man kan piffa upp sig lite extra. Det roligaste för mig i sådant fall skulle vara att gå tillsammans ett litet gäng och njuta av maten tillsammans samt boka bord i tid.

Middag hemma - Min absoluta favorit och det jag gjort många år tillbaka. Jag har alltid firat nyår med vänner och alla gånger har vi gjort en lite finare middag hemma. Förra året, ville jag ha lite lugnare nyår, så jag och en liten grupp vänner, lagade mat tillsammans och hade stor fokus på efterrättsbuffén. Helt fab, sen avslutade vi kvällen med singstar.

 

(Tema fest på nyår hade varit kul, hemma fest med tema, som disco eller Hollywoodtema)


Så ofta blir det middag med vänner, sen sluta man kvällen på en hemma fest. Men ett år så kom jag och min vän "Haffa" (
http://blaggeur.blogg.se/) (otrolig underhållande blogg by the way) en jättebra idé. Vi var trötta på samma tema och de året orkade ingen av oss klä upp oss (året innan hade varit en stor hit) så vi hade en tjej pyjamasparty. Alla kom med olika pyjamas och vi var 8 personer men hade mat för säkert 50 personer. Alla hade med sig en maträtt eller en efterrätt och det var en stor hit. Vi åt och körde lekar och hade verkligen jättekul. Det året var vi bara tjejer, så det var lite annorlunda. Ett tips om man är en grupp vänner som vill hitta på något. Maila mig om ni vill ha tips på lekar som vi körde.



Bild från Google

I år vet jag inte alls vad jag ska göra, så jag kommer fokusera min energi på min outfit. För nu har jag slappat 2 år på nyår, så i år vill jag va fab fab fab glamor glamor glamor. Jag personligen tycker att oavsett om man är hemma med killen, eller middag hemma med tjejkompisarna osv. så ska man piffa upp sig lite extra på nyår. Man behöver ABSOLUT inte köpa en ny outfit (tänkt kreativitetssjukan). Om man ska vara hemma på nyår med sin kille, ta fram en enkel klänning som legat i garderoben ett tag och piffa upp den med lite extra smink eller ett par snygga örhängen. Ta ett kort tillsammans. Många tänker, ohh man orkar liksom inte. Men jag är säker på att om 20 år så sitter man där med hängpattarna och då kommer man uppskatta titta tillbaka på de unga åren och vad man gjorde 20 år innan. Minnen är bra :)

"Life is nothing but memories"

 

I år vill jag däremot ha en ny klänningen. Men jag tänker inte gå all expensive, så jag redan har köpt ett par dyra skor som jag ska ha. Så jag kommer säkert (om jag känner mig själv) satsa på en svart klänning som man kan ha till flera tillfällen. Och sedan piffa upp med accessoarer eftersom det är min grej i år. Jag tänker nog inte köra röda läppar utan häftiga ögon och en cool håruppsättning.

Eller så tänker jag göra helt tvärtom, köra något i en färg som lyser upp tillvaron. Vi får se, jag har inte bestämt mig. En röd klänning skulle vara häftig eller en grå klänning som Olivia har på en av bilderna lite längre ner i bloggen. Vi får se, jag får återkomma om detta.

Så vad ska du göra och ha på dig och vad ska du göra ?


Så i år känner jag för party party och känna mig riktigt glammig och äta god middag ute med " le löve's" vänner och sen är det ett frågetecken. Han får bestämma, jag ska fokusera mig på outfiten. Men nyår är alltid så "hyped up". Men ändå är jag en av dem, som vill göra något speciellt den dagen. Ligga på soffan kan man göra alla de andra 9 månaderna under vintern. Inte ofta man får en dag där alla vill vara glammiga. Jag tror jag skulle glamma till mig till en middag hemma med killen. Men thats me :) Saker och ting kanske blir annorlunda sen när man har barn, så man ska passa på tycker jag.



Ett fint alternativ till nyår :)



Den längst ut var finast, enkel med bling bling I like



Eller varför inte en guldklänning. Det skulle vara något för ögat. Bilder tagna från Google

Lite enkla tips:

1. Vill du inte köpa nytt (smart) - så ta fram gammalt och använd fantasin och kombinera med nya skor eller accessoarer. Lägg till ett skärp eller en sjal eller en cool håruppsättning eller varför inte ett rött läppstift från Lanvin H&M.

2.Stressa inte upp dig över nyår. Är det ingen som tar tag i saken. Gör det själv. Kolla med vännerna vad de ska göra. Har ingen planer, planera ihop en middag. Samla in 150 kr var och "poff" man kan få en lyxmiddag hemma.

3. Umgås med familjen, om allt kraschar i sista sekund. Alla tillfällen att umgås med familjen är bra tillfällen. Kolla vad familjen skall göra och mys med dem.
Jag tycker inte att man vara ensam på nyår om man inte själv vill det förstås, det är det enda kravet jag har. Sedan skall man bara ha bra människor omkring sig och om man är mig, lite extra lyx. Det är ju trots allt nyår.

//Gott nytt år…hehe…(lite tidigt)


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: