Basplaggen är nyckeln till en bra garderob

Skrivet den 2010-12-04 kl 22:01:34 i kategorin av Jenira
Permalink

Hej Kömpis, 

Idag har jag haft en underbar dag. Jag vaknade och gick till frukostbordet och min frukost var serverad. Det är lyxen med att bo hemma. Sen i alla fall, lyckades jag ta fram pilates mattan och började förbereda mig på att möte kylan ute, eftersom jag skulle jogga. Vilket fint väder det var. Solen sken och visserligen var det minus 8. Men det var helt ok att jogga i. Minus 15 var för mycket, det klarar jag nog inte, så då blir det hopprep.

Dock måste jag säga att hoppa hopprep är det värsta jag gjort på länge. Jag fick för mig att det inte alls var jobbigt, men icke sa nicke. Det var mycket värre än att springa i minus 15. Mina vader går genom helvete nu. Men det är en plan B helt enkelt. 

Idag fikade jag med min vän Sarah. Hon frågade mig om jag kunde skriva om hur hon skulle variera hennes garderob. Så vi gick igenom den och hittade 80 % mönstrade plagg, vilket är fint. Men det enda som fattades var några neutraliserande basplagg. En svart snygg kjol (helt bekväm) t.ex. en pennkjol. Sen två saker, en svart och en vit bas tröja ( H&M under 100 lappen). 



Mysfika, jag är besatt av ostar.
Hon hade även september issue av Vouge India som jag skulle låna, men den glömde jag såklart.



Mycket fint i mönster - bra att balansera med bas färg som svart


Det bästa sättet är att klä sig är efter sin kroppsform och inte det som är fint i butiken. Mycket är fint, men det passar inte alla. Med hjälp av en svart kjol skulle hon kunna använda sig av alla sina mönstrade toppar på ett fint och elegant sätt. Så vi åkte till H&M i Gränby och lekte lite med kläder i provhytten. Vi hittade en bra svart pennkjol som även var bekväm. Jag förslog att ta en storlek större om den klämde vid magen. Längden ökade med några cm, detta är bara att sy in med en symaskin. Jag får nästan alltid leka med mina kläder för att se skall sitta som jag vill.
En annan sak som fattades var en svart bas cardigan, också ett måste i en garderoben. Vi hann tom gå genom smink (en riktig tjejkväll). Jag tänkte skriva lite om det lite senare, om vad min bassminkning består av. (Efter filmen som jag hyrt kanske)

Kvällen blev riktigt lyckad och jag hoppas Sarah fick lite inspiration av mig. Jag gav inga expert råd, men basplagg gör livet lite enklare då man lättare kan kombinera med dem. Ett måste i alla garderober:

  • Svarta byxor (jag föredrar stuprörsbyxor med strech)
  • Svart kjol, enkel men snygg
  • Vit och Svart bas tröja, linne, kort ärm och långärm (3/4 arm går oxå)
  • Svart skärp (ett brunt är oxå bra att ha)
  • Svart cardigan (helst en lång och en kort)
  • En svart kavaj (Ta den passformen som du trivs i, jag har alla olika modeller beroende på vad man har den till, men en bör man ha. Bästa plagget för att göra en enkel outfit till fest)
  • Jeans (Detta har jag inte. JAG KOMMER INTE IN I NÅGRA och orkar inte gå på jeansjakt)

Har man en bra basgarderob så är det bara och shoppa tillbehör :) Så tack för en rolig dag. Det är även så himla mycket snö ute. Kallt men fint. 



Snöstaden Uppsala

Nu ska jag mysa med min vän Karamellkungen och njuta av en film som jag velat se ett tag, Remember me. Jag är ju en Twiligt fan och jag älskar mysiga kärleksfilmer. Hoppas den är bra.


Ha en mysig lördag eller party lördag :)






Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: